Kolumne

10 iznad 10 - epovi europskog progressive rocka sedamdesetih (2. dio)

Komponiranje (progresivne) rock pjesme epske duljine uglavnom je zahtjevan posao. Kako izbjeći dosadu i repetitivnost materijala te osigurati dovoljno muzičke raznovrsnosti, svježine i kvalitete da bi se uspješno zadržala pažnja slušatelja tijekom više od deset minuta? Nešto o još pet skladbi koje dokazuju da je to moguće...

Objavljeno: 01.10.2015. 11:45

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

10 iznad 10 - epovi europskog progressive rocka sedamdesetih (2. dio)

Camel je u karijeri snimio mnogo veoma kvalitetnog materijala, a neki bi rekli da su se kvaliteta i muzička strastvenost dotičnog sastava zapravo uvećavale s vremenom, što nije bio slučaj s nekim drugim progressive rock grupama epohe. Međutim, unatoč  odličnim albumima s kraja 70-ih, poput „Rain Dances“ (1977) i „I Can See Your House from Here“ (1979), koji su više ili manje utjelovljivali utjecaje jazz fusiona i prezentirali dobar osjećaj grupe za kraće dopadljive, instrumentalno razigrane i komercijalno potentne forme poput, primjerice, popične, zaigranim saksofonom obogaćene „Your Love is Stranger Than Mine“ ili skladbe „Wait“ - koja, s prekrasnom gitarskom dionicom Andrewa Latimera, pomalo podsjeća na zanimljivu kombinaciju utjecaja Ala Stewarta i ELO-a - s drugog navedenog izdanja (koje je ipak uključivalo i prekrasnu desetominutnu „Ice“), moj favorit za ovu rubriku ostaje, naravno, „Lady Fantasy“ s „Miragea“ (1974), Camelovog drugog LP-a. Nešto više od dvanaest minuta muzičke čarolije sastoji se od nekoliko stavaka („Encounter“, „Smiles for You“ i „Lady Fantasy“) koje odlikuju različite razine intenziteta, tempa i dinamike.


Camel - Mirage

Camel - Mirage

 
Klavijaturama Petera Bardensa ubrzo se pridružuje poprilično distorzirani riff na gitari izuzetno talentiranog Andrewa Latimera, obogaćen sveprisutnom kvalitetnom svirkom bubnjara Andyja Warda. Vokali ulaze u priču popraćeni laganijim dionicama na gitari, pridruženim klavijaturama i odličnim soliranjem na oba instrumenta. Nakon ponešto orijentalnog prizvuka tih dionica, tempo se mijenja, skladba postaje brža i intenzivnija, do izražaja dolazi i bas gitara Douga Fergusona, a nakon novog usporavanja tempa i završnih stihova „…Saw you sitting on a sunbeam/In the middle of my daydream/Oh my Lady Fantasy/I love you“ slijedi žešći i dinamičniji repetitivni ritam kojega ponajviše drži Fergusonov bas, a obogaćuje ga razigrano, gotovo virtuozno Bardensovo sviranje (improviziranje?) na klavijaturama. Kulminacija slijedi na samom kraju, ponavljanjem istog motiva - kojim dominiraju blagi zvuci gitare - koji je prethodno (to jest prvi put) uveden u kompoziciju nešto prije isteka prve minute njezinog trajanja. Jedna od najuspješnijih muzičkih refleksija snatrenja o idealnoj ženi.



Usprkos remek-djelima poput „Starship Troopera“ s „The Yes Albuma“ (1971) ili „Close to the Edge“ s istoimenog albuma iz 1972., posebno me fascinira epska, muzički raznovrsna, uzvišena i ugođajna „The Gates of Delirium“ koja zauzima cijelu A-stranu LP-a „Relayer“ (1974), ploče s dosta okusa i mirisa jazz fusiona, pa i funka, koju je Yes snimio s klavijaturistom Patrickom Morazom u postavi. Možda je izostanak pravog bombastičnog klimaksa u završnoj sekciji (barem po mišljenju nekih) nedostatak ove 22-minutne kompozicije, ali mišljenja sam da je umirujući i ambijentalni finalni stavak pod naslovom „Soon“ (objavljen i kao odvojeni singl) idealan šlag na tortu.


Yes - Relayer

Yes - Relayer


Prethodno svjedočimo poduljoj instrumentalnoj sekciji, uobičajenim promjenama tempa i maštovitim instrumentalnim pasažima bez potonuća u muzičke „prazne hodove“, gotovo podjednako zastupljenim elementima energičnog jazz rocka i teksturama psihodelije te, naravno, fenomenalnim Squireovim basističkim dionicama, posebice onoj koja počinje oko 12. minute kompozicije, a koja bi (vjerovat ću jednom stranom portalu) mogla biti inspirirana talijanskom skupinom Premiata Forneria Marconi. Jon Anderson je ovdje na vrhuncu svoje vokalne forme, a mastodontska skladba nikada ne postaje zamorna ili dosadna. Tema je – rat. Završna sekcija predstavlja svojevrsno prizivanje mira i prestanka borbi, nakon što je prvi dio kompozicije dočarao bitku (ili bitke). Čini se da je Andersona i Moraza – između ostaloga - inspiriralo čitanje Tolstojevog romana „Rat i mir“. Kojega bi, kažu oni koji znaju, možda bilo bolje prevoditi kao „Rat i svijet“. Da skratim, višeslojna i zadivljujuća „The Gates of Delirium“ je, iako je površni poznavatelji Yesova opusa ponekad zanemaruju, nezaobilazna postaja na putu istinskog upoznavanja tog velikog i čudesnog britanskog sastava.



Renaissance je ostvario bogatu diskografsku karijeru, prošao kroz toliko izmjena postava da od originalnih članova nije preostao nijedan, bio je jedan od najuspješnijih (ako ne i najuspješniji) progresivnih, tj. simfonijskih rock sastava sa ženskim vokalom (najpoznatiju, „klasičnu“ postavu benda predvodila je Annie Haslam, još uvijek vodeća pjevačica u dugovječnom sastavu koji se dva puta raspadao i ponovno okupljao, a devedesetih su postojale i dvije frakcije, tj. dvije različite grupe kao nusprodukti „starog“ Renaissancea), a imao je i neke velike hitove, primjerice „Northern Lights“ (1978). Međutim, orijentiramo li se na poduge „epske“ kompozicije dotičnog sastava, za uho će nam zapeti udarna skladba sa „Scheherazade and Other Stories“ (1975), njihovog šestog studijskog albuma, čiji je omot, kao i naslovnice mnogih drugih prog rock, hard rock i metal ostvarenja, dizajnirao legendarni tim Hipgnosis.


Riječ je o 24-minutnoj „Song of Scheherazade“, podijeljenoj na devet stavaka. Tipične karakteristike Renaissanceovog zvuka, poput bogatih orkestralnih aranžmana, lijepog anđeoskog Annienog vokala, dramatičnog ugođaja, dopadljivih izmjena tempa i naglašenog klavira, itekako su prisutne. Dodajmo tome odličan i posebno naglašen klavir Johna Touta, činjenicu da je orkestar često u prvom planu i da zapravo „nosi“ dobar dio kompozicije, kao i primjetnu orijentalnu atmosferu, tj. prizvuk. Kao jedan od vodećih symphonic rock sastava epohe, Renaissance je ionako uglavnom gradio svoja djela na utjecajima klasične glazbe i folka, a znatno manje na jazzu. Barokne glazure na „Song of Scheherazade“ uklapaju i tu pjesmu u takvu tradiciju. Prisutne su i muške vokalne dionice basista Jona Campa; uključuju se u trećem stavku, nazvanom „The Sultan“. Dakle, uvjereni smo da je riječ o najambicioznijoj, najpromišljenijoj i posebno veličanstvenoj skladbi Renaissancea. Svaka čast svima uključenima; Annie, instrumentalistima i Betty Thatcher, autorici većine stihova. Utjecaji djela Rimskog-Korsakova ovdje baš i ne odjekuju u muzičkom smislu, ali prirodno je da se bude neke asocijacije na njegovu simfonijsku poemu „Šeherezada“, također inspiriranu „Knjigom Tisuću i jedne noći“.



I dok je Van der Graaf Generator često inteligentno preklapao avangardne i atonalne elemente, koji bi se mogli proglasiti karakterističnim za free jazz obrasce, s relativno konvencionalnim melodijama, te često dobivao rezultat koji je bogato nagrađivao strpljivog slušatelja, izdizao se iznad nivoa puke kakofonije i odjekivao izvrsnim, strastvenim i ekspresivnim (utjecaj načina pjevanja u isusovačkom zboru u kojemu je sudjelovao kao dječak) vokalom Petera Hammilla (rezultati tog emocionalnog – samo prividno – intenzivnog kaosa, koji je, idući prema kraju sedamdesetih i daljnjem paralelnom razvoju Hammillove solo karijere, ipak sve više koketirao s minimalističkim formama,  možda su najevidentniji u iznenađujuće prirodnom osjećaju srastanja muzičkih elemenata nastalih „u hodu“ u smislenu, koherentnu i fokusiranu cjelinu u slučaju izvanredne maratonske i poslovično poetski duboke „A Plague of Lighthouse Keepers“ s albuma „Pawn Hearts“, koja uključuje i elemente musique concrete), Pink Floyd je polagao nadu u atmosferičnu (počevši od 1973. sve manje eksperimentalnu, tj. sve konvencionalniju i uklopljiviju u okvire tzv. classic rocka, ali ništa manje umjetnički vrijednu i efektnu) kombinaciju svemirskih širina gitare Davida Gilmoura, decentnog, ali nezaobilaznog klavijaturističkog doprinosa Richarda Wrighta, suptilnog, ali izvanrednog bubnjanja Nicka Masona i sveobuhvatne konceptualne muzičke vizije Rogera Watersa.


U periodu poslije prekretničkog „The Dark Side of the Moon“ (1973), najfascinantniji i najgrandiozniji primjer onoga za što je Pink Floyd sposoban ponudila je „Shine On You Crazy Diamond“, kompozicija s albuma „Wish You Were Here“ (1975), koja traje ukupno skoro 26 minuta, a podijeljena je u dva dijela koji obilježavaju početak i kraj ploče. Posvećena je, kao i cijeli navedeni konceptualni album, Rogeru "Sydu" Barrettu, legendarnom suosnivaču i bivšem članu Floyda, kultnoj i problematičnoj personi koja je bila umjetnički spiritus movens iza kreiranja remek-djela poput prvijenca grupe, „The Piper at the Gates of Dawn“ (1967). Sporo kreiranje ugođaja samo još više doprinosi konačnom dojmu o ovoj monumentalnoj muzičkoj građevini, a (kao ni o Genesisovoj „Supper's Ready“ u prvom dijelu kolumne) mislim da nema svrhe u dugoj i iscrpnoj muzikološkoj analizi djela o kojemu je već toliko toga napisano i izrečeno, uglavnom od strane individua koje su znatno kompetentnije od moje malenkosti, npr. u sjajnom i informativnom dokumentarcu „Pink Floyd: The Story of Wish You Were Here“ (2012). Vokalne dionice odrađene bez greške, uznosit refren, fenomenalan Gilmourov doprinos, grandiozna, uzvišena i veličanstvena atmosfera stvorena relativno sporim tempom, perfektnom produkcijom samih članova grupe i ugođajnim pratećim vokalima… Nema smisla nabrajati komponente jer je cjelina ovdje (kao i u mnogim drugim slučajevima) mnogo više od pukog zbroja svojih sastavnica. Barrett, još uvijek ponešto enigmatičan objekt ovog magnum opusa legendarne grupe, izvrsno je opisan upravo stihovima poput ovih: „Come on you target for faraway laughter, come on you stranger, you legend, you martyr, and shine!“ Must listen.



„Ocean“ (1977), najhvaljeniji album Eloya i jedan od najkvalitetnijih albuma njemačkog progresivnog rocka, u cijelosti je fascinantno muzičko putovanje, a pjesma koja možda prva upada u oči i uši je impresivna uvodna „Poisedon's Creation“. Međutim, konceptualni album o usponu i padu Atlantide završava na jedinstven način - kompozicijom punog naziva „Atlantis' Agony at June 5th 8498, 13 P.M. Gregorian Earthtime”. Glazbu potpisuju svi članovi grupe, a kontemplativan tekst je djelo perkusionista Jürgena Rosenthala. Čini se da su bubnjari uglavnom zaduženi za pisanje stihova u njemačkim prog sastavima koje moja malenkost posebno cijeni…


Nadrealan dugačak uvod, sastavljen od kozmičkog (da se tako izrazim) zvuka orgulja/sintesajzera Detleva Schmidtchena, obogaćenog pompozno deklamiranom naracijom, priprema teren za veličanstveni „svemirski“ ugođaj druge polovice skladbe. Ritam sekcija pruža odličnu, čvrstu podršku Schmidtchenovim dionicama na Moogu i odlučno, ekspresivno i nadahnuto otpjevanim stihovima u izvedbi Franka Bornemanna. Na stranu povremeni komentari o njegovom iritantnom njemačkom akcentu kada pjeva na engleskom jeziku. Dok bas pulsira u pozadini, klavijature kao da nas odvode na beskrajno plutanje svemirom… Savršen, veličanstven ambijent ove dovoljno eksperimentalne, ali i sasvim dovoljno prijemčive 15-minutne kompozicije, na optimalan način zaključuje inteligentno zamišljen i fenomenalno realiziran album.


Pročitaj više o temama: camel, yes, renaissance, pink floyd, eloy, lady fantasy, the gates of delirium, song of scheherazade, shine on you crazy diamond, atlantis agony, rock, progressive, symphonic, kolumne, 2015, zvonimir lucic



Kalendar

UFOMMAMUT - Zagreb,  Močvara, 16.10.2019.

16.10.2019. - srijeda

UFOMMAMUT - Zagreb, Močvara, 16.10.2019.

Zagreb, Močvara

BARONESS, 16.10.2019., Vintage Industrial Bar, Zagreb

16.10.2019. - srijeda

BARONESS, 16.10.2019., Vintage Industrial Bar, Zagreb

Zagreb, Vintage Industrial Bar
130 kn / 160 kn

NEMANJA, 17.10.2019, KSET, Zagreb

17.10.2019. - četvrtak

NEMANJA, 17.10.2019, KSET, Zagreb

Zagreb, KSET
30 kn - 40 kn

CLOCKWORK, 17.10.2019., Randevu/DANĐN Bar, Osijek

17.10.2019. - četvrtak

CLOCKWORK, 17.10.2019., Randevu/DANĐN Bar, Osijek

Osijek, Randevu/DANĐN Bar
10 kn

PRLJAVO KAZALIŠTE - Zagreb, Arena, 18.10.2019.

18.10.2019. - petak

PRLJAVO KAZALIŠTE - Zagreb, Arena, 18.10.2019.

Zagreb, Arena Zagreb

KOJOTI, 19.10.2019., O'rock Fest, Zabok

19.10.2019. - subota

KOJOTI, 19.10.2019., O'rock Fest, Zabok

Zabok, O'Rock Fest
Besplatno

FUL KUL BUVLJAK,19.10.2019., Boogaloo, Zagreb

19.10.2019. - subota

FUL KUL BUVLJAK,19.10.2019., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
Besplatno

PRLJAVO KAZALIŠTE - Zagreb, Arena, 19.10.2019.

19.10.2019. - subota

PRLJAVO KAZALIŠTE - Zagreb, Arena, 19.10.2019.

Zagreb, Arena Zagreb
99 kn/119 kn/ 139 kn/750 kn

COLDSNAP, 19.10.2019., Kset, Zagreb

19.10.2019. - subota

COLDSNAP, 19.10.2019., Kset, Zagreb

Zagreb, KSET
65 kn / 80 kn

CROATIAN BLUES CHALLENGE - Zagreb, Hard Place, 24.-26.10.2019.

24.10.2019. - četvrtak

CROATIAN BLUES CHALLENGE - Zagreb, Hard Place, 24.-26.10.2019.

Zagreb, Hard Place
slobodan ulaz

Listopad / 2019

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 

Galerije

THE CHEMICAL BROTHERS - Zagreb, Dom sportova, 12.10.2019. - galerija

12.10.2019. − Zagreb, Hrvatska, Dom sportova

THE CHEMICAL BROTHERS - Zagreb, Dom sportova, 12.10.2019. - galerija
NEBULA - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 08.10.2019. - galerija

08.10.2019. − Zagreb, Vintage Industrial Bar

NEBULA - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 08.10.2019. - galerija
HINDI ZAHRA - Zagreb, Tvornica Kulture, 27.09.2019. - galerija

27.09.2019. − Zagreb, Hrvatska, Tvornica kulture

HINDI ZAHRA - Zagreb, Tvornica Kulture, 27.09.2019. - galerija

Must Read

OMNIUM GATHERUM + In Mourning + Heidra - Ljubljana, Orto Bar, 13.10.2019.

Izvještaji

OMNIUM GATHERUM + In Mourning + Heidra - Ljubljana, Orto Bar, 13.10.2019.
ANDY COLQUHOUN - Unknown Hero Of Amazing Sound

Intervjui

ANDY COLQUHOUN - Unknown Hero Of Amazing Sound
ECTRATIS – predstavlja debitantski studio album „The Artificial Spirit“

Vijesti

ECTRATIS – predstavlja debitantski studio album „The Artificial Spirit“
Gitara koja je ubila folk

Kolumne

Gitara koja je ubila folk
NEBULA - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 08.10.2019. - galerija

Galerije

NEBULA - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 08.10.2019. - galerija
OPĆA OPASNOST:

Intervjui

OPĆA OPASNOST: "Najveći uspjeh u ovom poslu je prilagoditi se vremenu u kojem živiš, a ostati svoj"
NICK CAVE AND THE BAD SEEDS - Ghosteen

Recenzije

NICK CAVE AND THE BAD SEEDS - Ghosteen
OMNIUM GATHERUM - 13.10.2019. - Ljubljana (SLO) - Orto Bar

Kalendar

OMNIUM GATHERUM - 13.10.2019. - Ljubljana (SLO) - Orto Bar
THE AGONIST - Orphans

Recenzije

THE AGONIST - Orphans
SHE PAST AWAY, Phantasmagoria - Zagreb, Boogaloo, 5.10.2019.

Izvještaji

SHE PAST AWAY, Phantasmagoria - Zagreb, Boogaloo, 5.10.2019.
NIGHTSTALKER - Zagreb, Močvara, 03.10.2019.

Izvještaji

NIGHTSTALKER - Zagreb, Močvara, 03.10.2019.
PREVARANTICE S WALL STREETA (Hustlers)

Recenzije

PREVARANTICE S WALL STREETA (Hustlers)
ARISES:

Intervjui

ARISES: "Inspiracija za album ''System'' dolazi iz vlastitih svakodnevnih situacija, ali i iz hrpe jezivih informacija kojima smo redovno izbombardirani htjeli mi to ili ne."
Svjetska glazbena zvijezda prvi put u Hrvatskoj

Vijesti

Svjetska glazbena zvijezda prvi put u Hrvatskoj
THE CHEMICAL BROTHERS 12. listopada u Domu Sportova

Vijesti

THE CHEMICAL BROTHERS 12. listopada u Domu Sportova
APOCALYPTICA se vraća u Hrvatsku

Vijesti

APOCALYPTICA se vraća u Hrvatsku
THE RUMJACKS - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 26.09.2019.

Izvještaji

THE RUMJACKS - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 26.09.2019.
HINDI ZAHIRA večeras u Tvornici kulture

Vijesti

HINDI ZAHIRA večeras u Tvornici kulture

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK